• Tentang Hati
  • DESKRIPSI GAMBAR 4
Senin, 06 Mei 2013

Mengapa Kita Tidak Bersukur??


Kita memang kurang bersyukur terhadap nikmat Allah swt. Padahal nikmat yang diberikan_Nya kepada kita luar biasa besar, sehingga jika kita menghitung niscaya kita tidak akan mampu menghitungnya. Kita tak tahu diri atas kemurahan_Nya, bahkan Kasih Sayang_Nya kita balas dengan dosa dan keingkaran.. Naudzubillah

Siapakah yang menciptakanmu?? Apakah kamu menciptakan dirimu sendiri? Lalu mengapa engkau tidak mensukuri berkah hidup ini??

Siapa yang membuat jantungmu berdetak, dan ribuan otot yang kamu tidak menyadarinya?. Apakah kamu sendiri yang mengendalikannya? Lalu mengapa kita tidak mensukurinya?

Siapa yang menerbitkan matahari dari timur dan menenggelamkannya ke barat? Dengan itu kita mengambil manfaat yang besar. Apakah kamu yang mengendalikannya atau Allah? Lalu mengapa kamu tidak bersukur?

Lihatlah bumi ini diratakan dan dimudahkan untuk kita berjalan. Apakah kita yang menciptakan atau Allah? Lalu mengapa kita selalu ingkar?

Lihat apa yang kamu makan. Apakah kamu yang menciptakan dan menumbuhkan tanaman dan buah-buahan? Lalu mengapa kamu tidak mau bersukur?

Dan binatang ternak kita ambil manfaatnya. Daging dan susunya. Sebagian kita memanfaatkannya untuk kendaraan. Apakah kamu yang menciptakan ataukah Allah? Mengapa kita sulit bersukur?

Air hujan turun tercurah melimpah ke bumi. Dia menghidupkan sesuatu yang telah mati. Dan sebagiannya kita minum. Kita yang mencurahkannya atau Allah? Mengapa kita tidak mengambil pelajaran??

Udara yang kamu hirup, yang dengannya kamu bisa bernafas dan hidup. Siapakah yang menciptakannya? Lalu mengapa kita ingkar?

Dan masih banyak hal yang ternyata belum kita sukuri dengan sebenanrnya. Kita dipersilahkan untuk menikmati dan memanfaatkan nikmat dan karunia_Nya. Kemudian kita diminta mengakui kemudian bersukur atas pemberian_Nya. Apakah kamu sudah melakukannya?

Tidak diciptakan jin dan manusia kecuali disuruh menyembah Allah swt. Apakah kita sudah melakukannya dengan benar?

Maka, nikmat Tuhan mana lagi yang selalu kita dustakan?? Apakah kita tidak mengambil hikmah dan pelajaran??
Jika berkenan, mohon bantuannya untuk memberi vote Google + untuk halaman ini dengan cara mengklik tombol G+ di samping. Jika akun Google anda sedang login, hanya dengan sekali klik voting sudah selesai. Terima kasih atas bantuannya.
Judul: Mengapa Kita Tidak Bersukur??; Ditulis oleh Ashif Maulana; Rating Blog: 5 dari 5

1 komentar:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    BalasHapus

Template oleh Blog SEO Ricky - Support eva fashion store